اختلاف نظر درباره صورت ها مالی بانک ها با سازمان حسابرسی
نوشته شده توسط : بورس باز

بانک مرکزی توپ باز شدن نماد بانک ها را به زمین بورس انداخت

بانک مرکزی که با تکالیفی، موجب شناسایی زیانهای سنگین بانکهای ملت،تجارت و صادرات شده اعلام کرد هیچ مانعی برای ادامه توقف نماد بانکها وجود ندارد و باید سازمان بورس اقدام کند!!!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در حالی بانک های ملت، تجارت و صادرات با تکلیف بانک مرکزی مجبور به شناسایی زیان های سنگین برای سال مالی 94 شده اند که این نهاد ناظر درباره علت توقف نماد این بانکها (از اواخر تیر تاکنون)، توضیحاتی به ایسنا داد و اعلام کرد: پیش تر درباره صورت ها مالی بانک ها با سازمان حسابرسی اختلاف نظرهایی وجود داشت و سازمان حسابرسی صورت های مالی بانک ها را تایید نمی کرد ، اما به مرور توافقاتی انجام شد و بانک ها صورت های مالی خود را برای بانک مرکزی ارائه کردند که در نهایت سازمان حسابرسی نیز آنها را بررسی و تایید کرد.

بنابر توضیحات بانک مرکزی در شرایطی که نماد برخی بانک ها به دلیل عدم تایید صورت های مالی و الزامات نظارتی بسته شده بود، درحال حاضر دیگر هیچ مانعی از سوی بانک مرکزی وجود نداشته و باز شدن نماد آنها بلامانع است. این درحالی است که از این پس باید سازمان بورس در رابطه با گشایش نماد بانکها اقدام کند.

براساس این گزارش، این موضع بانک مرکزی درحالی اعلام می شود که دو بانک ملت و تجارت مجمع سالانه نوبت دوم را با تاکید بانک مرکزی بر ذخیره 3.080 و 3600 هزار میلیارد تومانی و شناسایی زیان دو سه هزار میلیارد تومانی برای سال مالی قبل برگزار کردند. بانک صادرات هم طبق تکلیف بانک مرکزی، 3.3 هزار میلیارد تومان زیان برای سال مالی قبلی محقق کرده است.

بنابراین، درصورت بازگشایی نماد بانکها با این تکالیف بانک مرکزی و اعلام زیانهای سنگین بانک های ملت ، تجارت و صادرات، سرمایه بسیاری از سهامداران با زیان و و بازار سهام با چالش های تازه ایی روبرو خواهند شد. برهمین اساس ، سازمان بورس و مدیران بانک ها و برخی سهامداران حقوقی از ماه ها پیش در حال رایزنی هایی برای حل این معضل هستند اما بانک مرکزی توپ بازی را به زمین بورس انداخته و به راحتی اعلام می کند بازگشایی نمادها بلامانع است !!!

در این میان مهمترین انتقادی که به بانک مرکزی وارد است که این است که چرا به رغم انتشار گزارش های سه ماهه بانکها در سال مالی قبل و گزارش 12 ماهه، در دقیقه 90 و هنگام برگزاری مجمع سالانه بانک ها، اقدام به چنان تعیین تکلیفی کرده که بانک ها و سهامداران را با ابهام تازه ایی روبرو شوند. ابهامی که بعد از گذشت چند سال از واگذاری سهام بانک ها ، مطرح شده است.

 

بورس نیوز گزارش می دهد:

کنترل شاخص کل، دغدغه این روزهای متولیان بازار سرمایه / پاک کردن صورت مسأله بجای حل آن
آنچه که در بازار سرمایه مسلم به نظر می رسد و به دفعات عنوان شده، این است که روند شاخص کل بورس و نوسانات مثبت و منفی آن اهمیت چندانی برای سهامداران ندارد و همواره کلیت بازار سرمایه از اهمیت زیادی برخوردار است.

چندی پیش معاون بازار شرکت بورس در حالی از برنامه ریزی های این مجموعه به منظور جلوگیری از ریزش شاخص کل بورس در زمان بازگشایی نمادهای بانکی خبر داد که به نظر می رسد طبق روال همیشگی انجام معاملات بلوکی در درصدهای مثبت قیمت در نمادهای تأثیرگذار بر شاخص کل، برنامه اصلی متولیان بازار سرمایه جهت ممانعت از ریزش شاخص کل باشد. حال آنکه به نظر می رسد چند نکته در خصوص روند شاخص کل بورس از نگاه مقامات مسئول نا دیده گرفته شده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، آنچه که در بازار سرمایه مسلم به نظر می رسد و به دفعات عنوان شده، این است که روند شاخص کل بورس و نوسانات مثبت و منفی آن اهمیت چندانی برای سهامداران ندارد و همواره کلیت بازار سرمایه از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که نحوه محاسبه شاخص کل از پایه و اساس اشتباه است و افت و خیزهای آن روند واقعی معاملات بازار سرمایه و نیز سود و زیان سهامداران را نشان نمی دهد. بطوریکه می توان گفت راه شاخص کل بورس از روند کلی بازار سرمایه و پرتفوی سرمایه گذاران جداست.

همواره در روندهای مثبت شاخص کل بورس و صعودهای قابل توجه آن مشاهده شده که شرایط کلی بازار سرمایه آن چیزی نبوده که نماگر بازار سرمایه نشان داده و در شرایطی که شاخص کل بورس هزار واحد یا بیشتر در یک روز رشد داشته، سهامداران به زحمت رشد حدود پنج درصدی ارزش سهام موجود در پرتفوی خود را شاهد بودند. در مقابل نیز در حالی که نماگر بازار سرمایه روند منفی را سپری می کند به یکباره کل پرتفوی سهامداران رنگ قرمز به خود می گیرد و در هر حالت روند کل شاخص کل با انجام معاملات بلوکی در نمادهای اثرگذار روند واقعی معاملات را نشان نمی دهد.

بر این اساس می توان گفت شاخص کل تنها ملاک متولیان بازار سرمایه برای سنجش روند صعودی و نزولی این بازار است، حال آنکه شاخص اصلاً قابل معامله نیست و حتی در صورتی که به طور مثال به محدوده 50 هزار واحدی نیز سقوط کند به حال سهامداران فرقی نمی کند و تنها توجه اهالی بازار سرمایه به روند معاملات سهام تک تک شرکت های فعال در بورس و کلیت این بازار معطوف است. از این رو می بایست فکری به حال بهبود شرایط کلی بازار سهام کرد تا وضعیت بازار سرمایه به عنوان دماسنج اقتصادی کشور بهبود یابد.

این در حالی است که در شرایط فعلی که احتمال بازگشایی نمادهای بانکی تقویت یافته و زمزمه بازگشایی نماد برخی از بانک ها در میان اهالی بازار سرمایه شنیده می شود، دغدغه اصلی مسئولان جلوگیری از ریزش شاخص کل بورس در زمان بازگشایی نماد بانک ها از طریق انجام معاملات بلوکی است که این راهکار تنها به عنوان پاک کردن صورت مسأله به جای حل آن به شمار می رود و در کلیت موضوع دردی دوا نمی کند. اگر نگهداری شاخص کل در محدوده ای مشخص تا به این اندازه برای متولیان بازار سرمایه اهمیت دارد، می توان به یکباره با انجام معاملات بلوکی در نمادهای اثرگذار همچون "فارس"، "تاپیکو"، "وامید" و "فملی" که در میان بازار سرمایه نام آشنا نیز هستند، محدوده شاخص کل را تا کانال 100 هزار یا 200 هزار واحدی بالا ببرند.

 نکته اصلی در این موضوع است که صعود یا نزول شاخص فرقی به حال سهامداری که مدت هاست شاهد کاهش سرمایه خود در بورس است، نمی کند. چرا که سهامداران خواستار بهبود شرایط کلی بازار سرمایه و رفع چالش ها و مشکلات اصلی آن هستند. برای اهالی بازار سرمایه رفع مشکلات و محدودیت هایی همچون قطعی سامانه معاملات، ایجاد شفافیت اطلاعاتی در بورس و اعمال نظارت دقیق نهادهای نظارتی بر روند معاملات بیش از روند شاخص کل اهمیت دارد. چرا که رفع هر یک از این موانع می تواند به بهبود و کاراتر شدن بازار سرمایه کمک شایان توجهی کند و اعتماد و اطمینان را به بازار باز گرداند.

این روزها تکرار قطعی سامانه معاملات و ارائه گزارش های عملکرد میاندوره ای شرکت ها که برخی از آنها با تعدیل های مثبت و منفی قابل توجه همراه هستند، بیش از پیش سهامداران را نگران کرده است. این موضوع که شرکتی امروز طی نامه شفاف سازی خبر از عدم رخداد اتفاق با اهمیت اثر گذار بر وضعیت سودآوری خود می دهد و هنوز یک هفته نگذشته صورت های مالی خود را با تعدیل مثبت چند صد در صدی ارائه می دهد، اعتماد سرمایه گذاران نسبت به ناشران و نهادهای ناظر را سلب کرده است.

در کنار آن هنگ کردن سامانه معاملات آن هم در شرایطی که هسته دو بازار بورس و فرابورس از هم جدا شده یا اختلال در سیستم هنگام انجام برنامه عرضه اولیه موجب شده تا سرمایه گذاران نسبت به سرمایه گذاری در این بازار دلسرد شوند.

مگر مشکلات متعدد این چنینی که در بازار سرمایه وجود دارد و روز به روز هم بر تعداد آنها افزوده می شود، حل شده که اکنون دغدغه متولیان بازار سرمایه جلوگیری از ریزش شاخص کل بورس در زمان بازگشایی نماد بانک ها آن هم با انجام معاملات بلوکی است؟ آیا در شرایطی که رفته رفته سرمایه سهامداران در این بازار از بین می رود، روند شاخص کل بورس اهمیت دارد و آیا سهامداران به آن توجهی می کنند؟

در پایان می توان گفت اگر مدیران ارشد و متولیان بازار سرمایه نگران رزومه کاری خود هستند و درصددند تا سابقه فعالیت و عملکرد خود را با صعود شاخص کل به محدوده ای مشخص درخشان نشان دهند، ایرادی ندارد. شما می گویید شاخص در این مدت به محدوده 100 هزار واحد رسیده، ما هم می گوییم که شاخص 100 هزار واحدی شد!


مستطيل شيشه اي تالار
بازی با اعداد/ دکتر دوست ماست/ رو مخی ترین نماد ماه/ آقای ناظر، عنایت لطفاً

امروز صحبت و اظهار نظرهای اغلب مسئولین بازار سرمایه هول برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته با حضور رییس سازمان بورس و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بود.

با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 95.09.03 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 64 واحد افزایش به رقم 56383 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 419 واحد کاهش عدد 168770 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 2 واحد کاهش به رقم 28012 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فخاس" با 40 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "تاپیکو" با 42 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.7 واحد افزایش به رقم 833 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2328 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 3008 میلیارد ریال رسید.

آخرین روز از معاملات هفته جاری بازار سرمایه در شرایطی متعادل اما نزولی سپری شد و رشد قیمت سهام فولاد خراسان به واسطه جا به جایی بلوک این سهم در نوسان حداکثری مثبت هم نتوانست شاخص بورس را از خطر بسیار هولناک منفی شدن از نگاه برخی مدیران و مسئولین نجات دهد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، امروز صحبت و اظهار نظرهای اغلب مسئولین بازار سرمایه حول برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته با حضور رییس سازمان بورس و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بود.

برنامه ای فارغ از مباحث مطروحه که اتفاقاً جزء سوالات بازار سرمایه هم بود اما در نهایت نتوانست آنگونه که باید و شاید کاری از پیش ببرد چرا که ماحصل تمام صحبت ها در انتهای برنامه به تداوم سیاست های فعلی که دغدغه اهالی تالار هم هست ختم شد.

در خصوص آمار و ارقام اعلام شده هم حرفی نیست چرا که در بازار سرمایه یکی از مرسوم ترین اتفاقات بازی با اعداد است به نحوی که اگرچه تمامی آمارها درست و واقعی است اما در عمل سهامداران و سرمایه گذاران با چیزهای دیگری روبرو می شوند. ای کاش روزی می رسید که سهامداران ما می توانستند شاخص را هم خرید و فروش کنند تا حداقل از آمارهای مثبت و بازدهی های اعلامی مسئولین یک نفعی هر چند اندک می بردند.

به هر حال تا زمانیکه در برگزاری چنین برنامه ها و گفتگوهایی صندلی کارشناسان و نماینده سهامداران حقیقی خالی باشد نتیجه ای بهتر از این نیز حاصل نخواهد شد.

اما در خصوص روند امروز معاملات باید گفت که نه حجم و نه ارزش معاملات هیچکدام چنگی به دل نزد البته با توجه به نزول قیمت سهام اغلب شرکت ها به تبع نتیجه گیری که از برنامه دیروز برای سرمایه گذاران بدست آمده بود، این روند منطقی به نظر می رسید.

در گروه خودرویی بازار سرمایه مجدداً امیدها به سمت لیدر نارنجی پوش این گروه معطوف شده چرا که صحبت های مطرح شده در خصوص صدور مجوز سرمایه گذاری شرکت سیتروئن، افزایش سرمایه شرکت پارس خودرو و نیز شایعه مطرح شده در خصوص احتمال افزایش سرمایه سایپا از محل تجدید ارزش برند اهالی تالار را به رشد قیمت این نماد پس از بازگشایی خوشبین کرده است البته احتمال ارایه تعدیل منفی توسط سایپا قبل از بازگشایی نماد بعید نیست اما ظاهراً تأثیری بر روند سهام پس از بازگشایی نخواهد داشت.

از سوی دیگر ایران خودرو در حالی هر روز بر ناامیدی سهامدارانش می افزاید که ظاهراً تمام شایعات مطرح شده تنها زاییده ذهن و تخیلات عده ای سهامدار زیان دیده است، هنوز هم اهالی تالار بر این باورند که ایران خودرو با نگاه فعلی تیم اقتصادی و مالی حال حاضر خود به جایی نخواهد رسید.

پالایشی ها هم روند همانند گذشته نزولی و البته متعادل است، گفته می شود مصوبه ای که می توانست تحولی در این گروه اینجاد کند پس گرفته شده و فعلاً خبری جز همان اتفاقات قدیم در این گروه نیست. می ماند قیمت نفت و نوسانات آن که آنهم بر این گروه فعلاً با توجه به مبادلات دستوری آنها با دولت بی تأثیر است.

فلزی ها و معدنی ها هم از تب و تاب گذشته خود افتاده اند و قیمت های جهانی نیز روند امیدوار کننده ای برای این گروه ندارد.

دعبید: شگفتی و پدیده بی سر و صدای این روزهای بورس لابراتوار داروسازی دکتر عبیدی است ظاهراً دکتر دوست ماست که از تاریخ 17 بهمن ماه سال 94 تا به امروز تماماً صف خرید همراه بوده و هیچگاه نظر هیچ مقام مسئولی به آن جلب نشده، اصلاً مگه داریم، مگه میشه یک نماد 10 ماه با صف خرید بدون حتی یک روز توقف و شفاف سازی؟!! جالب است بدانید سهم از 525 تومان رسیده به 1640 تومان، یعنی اگر این شرکت معجون اکسیر جوانی پیدا کرده بود اینقدر رشد نمی کرد.

شلیا: این نماد را باید جوک سال 95 نامید، شرکتی با 14 میلیارد تومان فروش امروز ارزش بازاری بیش از 73 میلیارد تومان دارد، "شلیا" از شهریور ماه سال جاری که قیمتی در حدود 245 تومان داشت امروز به نرخ 905 تومان رسیده است ،تازه بعد از این همه کسب افتخارات مدیران لطف کردند و یک تعدیل 30 درصدی جهت خالی نبودن عریضه به کدال فرستادند.

البته رشد قیمت سهام این شرکت دلیل دارد که به وقتش آن را اعلام خواهیم کرد.

فاذر: لقب رو مخی ترین نماد ماه را باید به این شرکت داد. واقعاً بلوک زنی های هدف دار سهامدار آن در دو طرف حقیقی و حقوقی اعصاب و روان اهالی بازار را بهم ریخته است. آقای ناظر بازار تقاضا داریم لطفاً حتماً اگر برای شما مقدور است کاسه های زیر نیم کاسه نماد "فاذر" را رو کنید، این اقدام نه تنها شعور اهالی بازار را نشانه گرفته است بلکه ماهیت بورس را نیز به سخره گرفته است.

در پایان فعلاً تا همینجا بسنده می کنیم که خیلی هم سر ناظر محترم برای بررسی موارد شلوغ نشود.




:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 آذر 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: